تبلیغات
White Dream - بیست موضوع جالب درباره خوابیدن
White Dream
never give up
 

علم مطالعه بر روی خواب علم جدیدی است،

و اکثر اطلاعات علمی که در این زمینه به دست آمده در طی ۲۵ سال گذشته بوده است.

در ادامه مطلب ۲۰ موضوع جالب را در این مورد می بینیم.

۱٫ رکورد بیشترین زمان بی خوابی (خودآگاه) ۱۸ روز و ۲۱ ساعت و ۴۰ دقیقه است که در یک مسابقه ی استقامت انجام شده است. افراد پس از این همه بی خوابی علائم توهم، پارانویا، تاری دید، لکنت زبان، ضعف حافظه و تمرکز را بروز دادند.

۲٫ تنها بوسیله ی آزمایشات دقیق پزشکی می توان به طور یقین گفت که فردی بیدار است یا خیر. افراد ممکن است با چشمان باز هم به خواب روند حتd بدون اینکه خودشان هم بدانند.

۳٫ اگر شبها کمتر از ۵ دقیقه طول می کشد تا به خواب روید یعنی اینکه دچار کم خوابی هستید. زمان ایده آل بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه است، به این معنی که آنقدر خسته هستید که بتوانید عمیقاً بخوابید ولی نه آنقدر که در طول روز احساس خستگی و کسالت داشته باشید.

۴٫ در گذشته تصور بر این بود که تنها در مرحله ی REM (حرکت سریع چشمها) خواب می بینیم؛ اما خواب دیدن می تواند در سایر مراحل خوابیدن هم اتفاق بیافتد. در واقع این مسئله امکان پذیر است که در هر لحظه از خوابیدن در حال خواب دیدن باشیم.

۵٫ رویای که در مرحله ی REM می بینیم گاهی شامل اتفاقات عجیب و غریب هستند؛ اما خوابی که در سایر مراحل می بینیم تکراری و شبیه به فکر کردن هستند و از تصاویر کمتری هم بر خوردارند. مثل اینکه فکر می کنید گوشی تلفن همراه خود را در محلی جا گذاشته اید و مرتب به دنبال آن می گردید.

۶٫ در مرحله ی REM حرکت های خاصی از چشم به معنی حرکت های خاصی در خواب هستند، دانشمندان عقیده دارند که حد اقل بخشی از جریان خواب دیدن شبیه به تماشای فیلم است.

۷٫ فیل ها می توانند ایستاده بخوابند اما برای خواب دیدن (مرحله ی REM ) باید روی زمین دراز بکشند.

۸٫برخی دانشمندان عقیده دارند که خواب دیدن برای این است که بتوانیم تجربیات خود را در حافظه ی بلند مدت طبقه بندی کنیم. یعنی در واقع در مورد چیز هایی که ارزش به خاطر سپردن را داشته باشند خواب می بینیم. سایر دانشمندان معتقدند ما در مورد چیزهایی که باید فراموش شوند خواب می بینیم و به این ترتیب تجربیات یا خاطرات غیر ضروری را حذف می کنیم تا باعث مسدود شدن حافظه نشوند.

۹٫ این احتمال وجود دارد که خواب دیدن هیچ دلیل خاصی نداشته باشد و تنها یک نتیجه ی بی معنی از دو مرحله ی تکامل یعنی خواب و بیداری باشد.

۱۰٫ در سال ۱۹۹۸ تحقیقی انجام شد که نشان داد اگر نوری قوی به پشت زانوان تابیده شود می تواند ساعت بیولوژیکی بدن را از نو تنظیم کند اما دانشمندان هنوز نتوانسته اند دلیل آن را کشف کنند.

۱۱٫ محققان وزارت دفاع انگلستان ساعت بیولوژیکی سربازان را تغییر داده اند به طوری سربازان می توانند تا ۳۶ ساعت بدون نیاز به خوابیدن وظایف خود را انجام دهند. فیبر های نوری کوچکی که در عینک های مخصوصی تعبیه شده اند حلقه ای از نور سفید روشنی را دور شبکیه ی چشمان سربازان ایجاد می کند طیف این نور بسیار شبیه به طلوع خورشید است و مغز آنها فکر می کند که تازه بیدار شده اند. این سیستم برای اولین بار برای خلبان های آمریکایی و در جریان بمباران کوزوو استفاده شد.

۱۲٫ فاجعه ی نشت نفت از نفتکشهای آلاسکا در سال ۱۹۸۹، سقوط شاتل فضایی چلنجر و سانحه ی اتمی چرنوبیل همگی بخاطر خطای ناشی از کمبود خواب افراد اتفاق افتاده اند.

۱۳٫ “ساعت بیدار باش طبیعی” که برخی افراد را قادر می سازد که در هر زمان که بخواهند بیدار شوند در واقع به خاطر افزایش ناگهانی هورمونی به نام آردنوکورتی کوتروپین در بدن ایجاد می شود. محققان عقیده دارند این حالت نشان دهنده ی نوعی استرس ناخودآگاه برای بیدار شدن از خواب است.

۱۴٫ حتی اشعه های کوچکی که از یک ساعت دیجیتالی ساطع می شوند می توانند چرخه ی خواب را بر هم بزنند. این نور ها باعث می شوند که یک کلید خنثی در مغز خاموش شود که در نتیجه ی آن نوعی ماده ی شیمیایی که برای خواب ضروری است کاهش یابد و خوابیدن فرد دچار اختلال شود.

۱۵٫ انسان ها به طور میانگین ۳ ساعت کمتر از سایر نخستی ها مثل شامپانزه ها، میمون ها و بابون ها می خوابد. این حیوانات به طور میانگین ۱۰ ساعت در شبانه روز می خوابند.
۱۶٫ زمانی که اردک ها خطر شکارچیان را احساس کنند می توانند بین نیاز یه خوابیدن و زنده ماندن توازن ایجاد کنند به این ترتیب که نیمی از مغزشان بیدار می ماند و نیمه ی دیگر به حالت خواب فرو می رود.

۱۷٫ دفتر های خاطراتی که از زمان های گذشته، یعتی قبل از اختراع لامپ الکتریکی به یادگار مانده اند نشان می دهند که افراد شبها حدود ۱۰ ساعت می خوابیده اند که این زمان باتوجه به تغییر فصول و زمان طلوع و غروب متغیر بوده است.

۱۸٫ بیشتر آنچه را که در باره ی خواب می دانیم در طول ۲۵ سال گذشته فرا گرفته ایم.

۱۹٫ تحقیقات نشان داده اند که در کانادا وقتی در زمان را یک ساعت به عقب می کشند و افراد می توانند یک ساعت بیشتر بخوابند میزان تصادفات جاده ای هم کاهش می یابد.

۲۰٫ محققان عقیده دارند یکی از جذاب ترین موانع خواب، دسترسی ۲۴ ساعته به اینترنت است.







مطالب مرتبط :

نوع مطلب :
عمومی

برچسب ها : موضوع جالب درباره خوابیدن، خوابیدن،





 
درباره وبلاگ

سلام
به وبلاگ ما خوش آمدید.
هدف این وبلاگ، انتشار مطالب جالب و آموزنده است.
امیدواریم اوقات خوشی را در وبلاگمان بگذرانید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

این وبلاگ توسط " پرشین گیگ " پشتیبانی میشود.
تا لودشدن کامل ، صبورباشید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بدلیل اختلال در سرورهای پرشین گیگ بعضی از فایلهاوعکسهاپاک شده اند.لطفا در صورت مشاهده پست معیوب راگزارش دهیدتافایل مربوطه دوباره آپلود گردد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مدیران وبلاگ : صابر و مریم

نظرسنجی
کدام كنسول بازی را بیشتر می پسندید؟





صفحات جانبی
برچسبها
جوک ، دل نوشته های زیبای عاشقانه ، عاشقانه ، جوک های خنده دار ، اس ام اس های دلتنگی ، جک ، مجموعه شعرهای مریم حیدر زاده ، اس ام اس جدایی ودوری ، متن ها و جملات جدید احساسی و خیلی قشنگ ، جملات خنده دار وجدید ، اس ام اس زیبا ، مطالب جدید ، ترول های جدید ، عکس های خنده دار ، عکس نوشته های طنز ، جملات طنز ، سخن حکیمانه ، اشعار عاشقانه از مریم حیدر زاده ، پیامک ، مریم حیدر زاده ، بهترین نوشته های عاشقانه ، دل نوشته های زیبای عاشقانه و جملات تاثیرگذار احساسی ، متن ها و دل نوشته های جدید عاشقانه و زیبا ، عکس ، شعر های عاشقانه مریم حیدر زاده ، ترول های بامزه ، جمله های عاشقانه ، اس ام اس جدایی ، شعر از مریم حیدر زاده ، طالع بینی ، مطالب حکیمانه ، جکهای جدید و طنزنوشته های خنده دار ، طنز ، شعر مریم حیدر زاده ، جملات خنده دار ، مطالب خواندنی ، جک تصویری ، ترول ، جدیدترین جملات عاشقانه ، مطالب طنز ، اس ام اس ، طنز جدید ، عکس های جالب ، طالع بینی ازدواج ، جک های جدید وخنده دار ، اشعار مریم حیدر زاده ، اس ام اس دلتنگی ، جک جدید ، طالع بینی مرد ، مطالب طنز جدید ،
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :